Lasten toimintaterapia
Toimintaterapia on lääkinnällistä kuntoutusta, joka perustuu toiminnan terapeuttiseen käyttöön ja lapsen/nuoren ja terapeutin väliseen vuorovaikutukseen.
Terapia toteutuu lapsen ja nuoren luontaisen toiminnan avulla tarkasti suunnitellussa terapiatilassa, sekä lapsen ja nuoren omassa ympäristössä, kuten kotona, päiväkodissa ja koulussa.
Toimintaterapiassa toimitaan yhteistyössä kodin, päiväkodin/koulun ja lapsen/nuoren hoitoon osallistuvien terveyden- ja sosiaalihuollon toimijoiden kanssa. Toimintaympäristön ohjaus on tärkeä osa terapiaa.
Ohjauskäynneillä pyritään löytämään keinoja, jotka helpottavat ja tukevat osallistumista ja suoriutumista omassa arjessa. Toimintaterapia on luottamuksellista, asiakaslähtöistä ja tavoitteellista toimintaa.
Lasten sensorisen integraation terapia
Lasten si-terapia on tavoitteellista toimintaa, jossa terapiamuotona on pääasiassa leikki. Leikki herättää usein lapsen sisäisen halun kehittyä. Toimintaterapeutti ohjaa analyyttisesti, hienovaraisesti ja lasta kunnioittavasti toimintaa, muuntelee tilaa ja tilannetta tarpeen mukaan, niin että lapsen motivaatio ja sitoutuminen on mahdollisimman vahvaa ja lapsi kokee itse suunnittelevansa ja toteuttavansa toiminnan. Terapeutti on koko ajan valmiina tukemaan lapsen kehitystä.
Terapiatilan rikastettu leikkiympäristö virittää lasta leikkimään, haastamaan kehoaan ja oppimaan. Sensorisen integraatio terapiavälineistöä ovat mm. koko kehon käyttöön houkuttelevat keinut, liukumäet, renkaat, suuret tyynyt ja palikat. Toiminnan haasteellisuutta porrastetaan niin että lapsi yrittää ja ponnistelee, mutta saa onnistumisen kokemuksia.
Lapsen leikkimisen vaikeuksien taustalla on joskus aistitiedon käsittelyn vaikeutta, jolloin lapsi saattaa hyötyä erityisestä ohjauksesta, sekä turvallisesta ja luottamuksellisesta terapiasuhteesta terapeutin kanssa.
Sensorisen integraation terapia (ASI-terapia) on lääkinnällistä kuntoutusta. Menetelmää voivat käyttää sensorisen integraation teoriaan ja terapiaan erikoistumiskoulutuksen käyneet terapeutit. Sensorisen integraation terapian tarve pohjautuu huolelliseen toimintaterapia-arviointiin. Sensorisen integraation terapian keskeinen ajatus on tuottaa ja säädellä omasta kehosta ja ympäristöstä tulevaa aistitietoa. Tavoitteena on aistitiedon käsittelyn ja säätelyn vahvistuminen niin, että lapsen osallistuminen ja suoriutuminen päivittäisissä toiminnoissa helpottuu. Lähiympäristön ymmärrys lapsen käyttäytymisen taustalla vaikuttavista tekijöistä on erittäin tärkeää, jotta lapsi saa tarvitsemansa tuen.